VOIP systemen

Inleiding

Sinds enkele jaren is ‘Bellen via Internet’ of ‘VOIP’ een term die regelmatig terugkomt in reclame van de grote internet-leveranciers. Als ondernemer stelt u zich wellicht de vraag wat VOIP u te bieden heeft en of overstappen interessant is.In dit aritkel worden de kenmerken van VOIP uiteengezet, waardoor u zich een beeld kunt vormen of dit interessant is voor uw bedrijf of instelling.

De voordelen van VOIP

Er zijn drie argumenten die overstappen op VOIP gebaseerde telefonie het overwegen waard maken:
  1. Kostenstructuur
  2. Grote functieomvang
  3. Flexibiliteit
  1. Kostenstructuur. Conventionele telefonie kent een kostenstructuur die bestaat uit een 'vastrecht' deel voor de gebruikte lijnen, en een 'verbruiks' deel voor de gevoerde gesprekken. Het eerste deel bestaat niet bij VOIP en de gesprekskosten zijn vrijwel altijd lager. Ook kunt u te maken hebben met terugkerende kosten voor huur van telefonie apparatuur. VOIP apparatuur is voor iedereen betaalbaar in aanschaf, waardoor huren tot het verleden hoort.
  2. Grote functieomvang. VOIP telefoonsystemen bieden een enorm grote functieomvang, vergelijkbaar met wat conventionele centrales voor zeer grote bedrijven bieden. Maar dan tegen een fractie van de kosten.

  3. Flexibiliteit. VOIP is niet gebonden aan telefoonlijnen. Zo is verhuizen naar een andere lokatie kinderspel en is het zelfs mogelijk om in het buitenland bereikbaar te zijn alsof u achter uw bureau op kantoor zit.

VOIP via hosting partij of ‘in-huis’

VOIP diensten kunnen worden opgesplitst in twee hoofdgroepen:
  1. Als gehoste dienst. Een leverancier van uw keuze verzorgt de telefooncentrale voor uw bedrijf. Deze centrale staat ergens op afstand. Uw telefoontoestellen melden zich aan bij die centrale en zijn daarna beschikbaar. Naast gsprekskosten bent uw maandelijkse contractkosten verschuldigd voor het gebruik van de dienst.
  2. In eigen beheer. U hebt een telefooncentrale in huis staan, die geheel naar eigen smaak kan worden ingericht. Uw telefoontoestellen melden zich aan bij uw eigen centrale. Voor de verbinding met de buitenwereld sluit u een contract met een SIP leverancier.
Voor kleinere bedrijven tot 10 telefoons kan de eerste optie aantrekkelijker zijn dan de tweede, maar zeker niet in alle gevallen. In kleine telefooncentrale in huis kan beter aansluiten bij uw verwachtingen. Daarom is een adviesgesprek hierover echt aan te raden.
VOIP versus conventionele telefonieVOIP en conventionele telefonie delen een aantal kenmerken, maar verschillen ook flink. In de onderstaande tabel vindt u een vergelijking. Kort samengevat komt het er op neer dat VOIP telefonie grote voordelen biedt ten opzichte van klassieke telefonie.
KenmerkConventionele telefonieVOIP
KostenstructuurVaste kosten voor huur telefoonlijn(en). Voor elk volgend gelijktijdig gesprek is een extra lijn nodig. Ook als helemaal niet wordt gebeld, gelden deze kosten.Vaste kosten voor internetverbinding. Afhankelijk van abonnement kunnen deze kosten periodiek worden aangepast.
Gesprekskosten per tijdseenheid. Kosten afhankelijk van tijdstip op de dag en afstand tot ‘andere kant’Internationale tarieven kunnen flink oplopen.Gesprekskosten afhankelijk van abonnement. Tijdstip op de dag maakt niet uit. Internationaal bellen mogelijk binnen bundel zonder extra kosten.
Door abonnementen bij meerdere VOIP providers af te sluiten kan voor elk gesprek automatisch de voordeligste route worden gebruikt.
Wijzigen / stoppen contractVaak lastig vanwege starre voorwaarden.Flexibele voorwaarden; mutaties veelal mogelijk per dag.
Verhuizen van uw bedrijfIngewikkeld. Vereist nauwgezette planning en eventueel kosten.Flexibel. VOIP werkt op elke plaats met een stabiele internetverbinding.
Investering apparatuurBedrijfstelefooncentrales en toestellen kennen veelal premium prijsstelling. Uitwijken naar ander merk niet mogelijk vanwege merk-specifieke werking.VOIP maakt gebruik van open standaarden, hierdoor is apparatuur van vele merken te combineren. Investering is beduidend lager.Toestelkeuze voor ‘elk budget’.
TelefoontoestellenWerkt veelal uitsluitend met toestellen van hetzelfde merk als centrale.Werkt met generieke toestellen van allerlei merken en technieken. Bruikbaar met oude analoge toestellen. Daarnaast met VOIP toestellen (vast en DECT), softphone en app op mobile devices.
SchaalbaarheidMogelijk, maar vaak kostbaar. Uitbreiding vereist vaak extra lijnen. Ook kan uitbreiden telefooncentrale kostbaar zijn.Zeer flexibel. Vaak tegen geringe kosten.
Koppeling met nevenvestigingenJa, maar afhankelijk van functieomvang centrale en contract.Ja, relatief eenvoudig en zonder hoge investeringen.
Waar bent u bereikbaarIn beginsel uitsluitend op de lokatie waar de telefoonlijnen zijn aangesloten. Vereist doorschakeling voor bereibaarheid op andere lokatie. Dit brengt vaak kosten met zich mee.Overal waar een stabiele internetverbinding is. Hiervoor kunnen kosten gelden zoals 3G internet bundel.
Bereikbaarheid thuiswerkers / buitendienst medewerkersBereikbaar via doorschakeling naar mobiele GSM nummersZolang zij beschikken over internet zijn zij beschikbaar op hun interne nummer, onafhankelijk van waar zij zich bevinden.
Functie-omvang centraleMeestal vaste, beperkte functieomvang. Soms uitbreidbaar, waarvoor kosten kunnen gelden.Zéér uitgebreide functieomvang die ook nog eens uitbreidbaar is. Soms zijn hieraan kosten verbonden, meestal niet.
Beheer centraleVaak lastig, vereist specifieke kennis, wat vaak uitbesteding vereist.Via webbrowser te beheren. Relatief eenvoudig, vereist wel specifieke kennis die echter op internet beschikbaar is.
Ondersteuning faxVolledigZeer beperkt. Af te raden.
StabilititeitUitstekend. Vaste lijnen werken eigenlijk altijd storingsvrij.Afhankelijk van stabiliteit internetlijn. Bij twijfel is een reservelijn aan te raden.
GeluidskwaliteitDe voor conventionele telefonie bekende kwaliteitWisselend van slechter tot beter dan conventionele telefonie. Dit hangt af van momentele omstandigheden en van instellingen.
ImplementatieVereist specifieke kennisVereist specifieke kennis
 

VOIP interessant voor uw situatie?

De vraag of VOIP voor u interessant is, kan niet eenvoudig worden beantwoord. Elke situatie is anders en ook kunnen voor elke situatie andere overwegingen doorslaggevend zijn.

Wat kunnen wij voor u betekenen?


Een geheel vrijblijvende demonstratie
Een geheel vrijblijvende demonstratie van VOIP geeft u een goed beeld van de mogelijkheden. Wij komen hiervoor graag bij u langs.

Levering van alle benodigde hard- en software
We hebben een turn-key pakket voor het MKB ontwikkeld: een complete oplossing voor ongeveer 50 toestellen inclusief alle noodzakelijke componenten Dit is een professionele oplossing tegen zeer schappelijke kosten.

Implementatie van A tot Z
Wij zijn de juiste partij voor de complete implementatie van VOIP oplossingen. Hierbij komt meer kijken datn alleen de technische installatie. Wij verzorgen het gehele traject zoals:

  • Inventarisatie,
  • DECT meting,
  • voorbereiden (inter)netwerk,
  • Programmeren centrale,
  • Nummer migratie,
  • Gebruikersinstructie,
  • Project planning,
  • enz

VOIP-rekenblad